Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Nytt zonsystem får inte kantas av oklarheter

Bild: Foto: Eddie Löthman / Västtrafik

Dagens ETC.

Det är upprörda känslor på regionens M-ledda och grön-blå planhalva, sedan förslaget om nytt zonsystem i kollektivtrafiken återremitterats av regionfullmäktige.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Initiativet till återremiss kom från oss socialdemokrater. I motsats till vad M-styret låter påskina handlar det inte alls om att vi vill ”förhala” eller rent av jäklas med vare sig politiker, tjänstemän eller resenärer. Det är faktiskt precis tvärtom.

En så stor förändring inom kollektivtrafiken, som det nya zonsystemet är, måste tas i enighet och utan oklarheter. Så är inte fallet med det förslag som M-styret gått fram med. Då finns inget annat val än att backa, göra om och göra rätt.

VI VILL VETA VAD DU TYCKER!

Skicka din insändare eller debattartikel, upp till 4000 tecken, till
goteborg@etc.se

Dagens biljettsystem är ohanterligt och innehåller över 70 olika zoner. I förslaget är antalet minskat till 3. Det är en bra och nödvändig åtgärd; såväl resande som Västtrafik gynnas av att ett förenklat system införs. Vi socialdemokrater är i grunden positiva till förslaget, men vi ser också frågetecken som måste rätas ut:

Hur ska kommunernas möjlighet att göra tillköp och att fortsatt kunna subventionera periodkorten för sina invånare hanteras?

Hur kommer detta att påverka ekonomin för Västtrafik?

Hur kommer eventuella framtida höjningar av taxan i regionens tätorter påverka resandeströmmar och tillgänglighet?

Det är inga små teknikaliteter det handlar om, som kan lösas under resans gång, som M-styret hävdar. Det är fundamentala osäkerhetsfaktorer som i värsta fall kan skaka om systemet i grunden. Vi ser inte heller rimligheten i att invånarna i regionens två största städer, Göteborg och Borås, ska behöva få ett dyrare resande på grund av ett nytt biljettsystem. Och vi anser att frågan om vilka kommuner som ska ingå i zon A, Göteborg, bör tittas på igen.

Mot bakgrund av detta, samt det faktum att de delregionala kollektivtrafikråden hade olika remissunderlag att ta ställning till, såg vi ingen annan utväg än att begära återremiss på förslaget. Att, som M-styret gör, gå fram med ett förslag som är så osäkert och sedan anklaga oss för att ”förhala” är inte bara osmakligt, det är rent av ansvarslöst. Ett nytt zonsystem ska kunna fungera inte bara i teorin, utan i praktiken, och i många år, oavsett styre. Då får det inte finnas utrymme för tveksamhet.

I och med återremissen kan vi nu – och först nu – säkerställa att kommunerna känner sig informerade och ställer sig bakom det slutgiltiga förslaget, vilket de inte haft tillfälle att yttra sig om. Och när det har kommit tydliga och rimliga svar på ovan nämnda frågor kan vi alla känna oss trygga med att gå till beslut.

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00