Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Integrationen börjar i förskolan

Bild: Foto:TT

ETC Göteborg.

KD vill se lokalt språklyft.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Kristdemokraternas utgångspunkt är att människan naturligt söker kunskap. Målet för förskolan är därför att förverkliga varje barns fulla potential i sökandet efter kunskap. Tyvärr får alla barn inte den möjligheten idag. Göteborg har en stor segregation och enligt rapporten ”Skillnader och livsvillkor och hälsa i Göteborg” från 2014 speglar deltagandet i förskolan föräldrarnas socioekonomiska situation. Föräldrar som är socialt och ekonomiskt utsatta tenderar att i lägre grad placera sina barn i förskolan, vilket skapar en ojämlik start för barnen.

I Göteborg är det 15 procentenheters skillnad mellan antalet inskrivna barn mellan stadsdelen Västra Hisingen (75 procent inskrivna barn i förskolan) och Majorna-Linné (90 procent inskrivna barn i förskolan). Föräldrar ska ha rätt att välja om deras barn ska gå i förskola eller inte, men det ska inte avgöras av föräldrarnas socioekonomiska situation. Det är ett välfärdssvek mot familjerna som det rödgröna styret i Göteborg upprätthåller.

Vi vet även att goda kunskaper i det svenska språket är helt avgörande för ett barns kunskapsutveckling och barnets fortsatta skolgång. Detta är ett arbete som börjar i förskolan. Barn som lär sig läsa och skriva tidigt har lättare att följa med i samtliga ämnen i den tidiga skolundervisningen. Det finns ett starkt samband mellan läs- och skrivförmåga och barnets kognitiva utveckling. Det är avgörande för alla barn, men extra viktigt att betona gällande Göteborgs nyanlända familjer.

Förskolan i Göteborg måste därför bli bättre på att ta del av aktuell forskning om barn språkutveckling samt aktivt ta stöd av modersmålsundervisning. Med ett starkt modersmål blir förutsättningarna att lära sig svenska lättare, och vägen in i samhället tydligare.

I förra veckan presenterade Kristdemokraterna i Göteborg en förskolerapport med 20 lokala förslag för en bättre förskola i staden. Ett av förslagen är att vi satsar på ett lokalt språklyft i förskolor med en stor andel nya elever. Den kompetensen finns i Göteborg, men vi behöver bli bättre på att arbeta aktivt med det och sprida kunskaperna om andraspråksforskning på förskolenivå. Alla barn har rätt till ett välutvecklat språk.

Vi vill därför att den nya förskolenämnden utreder vilken kompetens som saknas i Göteborg. Vår önskan är att alla barn i Göteborg ska ha en trygg start i livet och att förskolan är en plats som fokuserar på kunskap. Förskolans viktigaste uppgift är att skapa en likvärdig möjlighet för alla barn att växa, vilket förutsätter en inkludering av de familjer som idag lever i ett utanförskap.

Jag kan aldrig acceptera att det finns barn i Göteborg som inte får samma uppväxtvillkor som sina jämnåriga kompisar några spårvagnsstationer bort. Det är inte acceptabelt att alla barn inte får samma grund att stå på när de börjar i första klass i skolan. Det måste vi göra någonting åt.

Som lokalpolitiker går det inte att göra allt, men det går att göra mycket. I vår rapport föreslår därför 20 förslag som vi faktiskt kan genomföra på lokal nivå. Att se till att alla barn får en likvärdig förskola och på samma språkliga villkor börja i första klass i skolan är någonting som vi kan göra. Här vill jag räcka ut en hand till mina kollegor i det rödgröna styret – vi kan inte göra allt, men tillsammans kan vi se till att alla barn har möjligheten till lika språkvillkor redan innan de börjar i skolan. Det är alla barn värda.

David Lega, kommunalråd, KD

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00