Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Inför en bilfri dag i Göteborg

Bild: Foto: Martin Spaak

ETC Göteborg.

Göteborgs stad borde skydda sina medborgare mer.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Luftföroreningar orsakar en epidemi av sjukdomar i Europa. The European Environmental Agency uppskattar att 467 000 människor dör i Europa varje år på grund av dålig luft (det är jämförbart med fyra Hiroshima-bomber per år i Europa). Källa: Air quality in Europe – EEA Report No 28/2016.

VI VILL VETA VAD DU TYCKER!

Skicka din insändare eller debattartikel, upp till 4000 tecken, till
goteborg@etc.se

Luftföroreningar är oftast kopplade till hjärt- och lungsjukdomar, men de kan orsaka en lång lista av andra problem, till exempel störning av barnens kognitiva utveckling. Enligt Folkhälsomyndigheten är just barn, tillsammans med äldre och personer med hjärt- och kärlsjukdomar de känsligaste grupperna. I myndighetens miljöhälsorapport från 2017 står det att: ”barns lungfunktionsutveckling kan hämmas av luftföroreningar. Nedsatt lungfunktion är en viktig markör för framtida sjukdom och förtida död”.

Jag är känslig för dålig luft, bor och arbetar i Göteborg. För mig är det uppenbart att bilarna är de som skadar mest här. Att röra sig i staden och undvika bilavgaser är nästintill omöjligt, och det finns ingen annan källa av föroreningar som är jämförbar i utsträckning. I varje hörn av staden finns bilar som sprider avgaser precis där vi befinner oss, och även om de flesta inte känner det lika tydligt som jag så är de är också utsatta för skadliga ämnen som försämrar deras hälsa. Utöver att vara känsligare är barnen är också den grupp som andas närmast marken, där avgaskoncentration är högst.

Den närmaste framtiden ser dyster ut med tanke på att europeiska utsläppsgränser känns tandlösa och antalet bilar i omlopp verkar öka stadigt. Vad ska man göra? För att skydda sina medborgare tar ett antal städer runtom i Europa saken i egna händer och börjar agera, till exempel vill Köpenhamns borgmästare förbjuda dieselbilar från 2019, Oslo inför tillfälliga förbud för dieselbilar, Paris planerar införa ett totalförbud av dieselbilar från 2024 och alla förbränningsmotordrivna bilar från år 2030. Oxford kommer införa noll-utsläppszoner från år 2020 och att utvidga dessa zoner successivt. Madrid och Aten planerar att utesluta dieselbilar från deras stadskärnor år 2025. Och så finns det flera andra städer som tar eller planerar att ta till liknande åtgärder. ”Det är inte någon mänsklig rättighet att förorena luften för andra”, säger borgmästaren i Köpenhamn.

Göteborgs stad borde också skydda sina medborgare mer, i synnerhet barnen, som är både känsliga och oskyldiga över den överdrivna bilismen. Jag skulle vilja se noll-utsläppszoner runt skolorna och en successiv ökning till flera områden. Men för närvarande har jag satsat på ett initiativ som är förmodligen enklare att driva igenom fort: en bilfri dag i stan. Sådana dagar organiseras på flera städer runtomkring i världen med syftet att uppmärksamma problemen med bilismen på ett njutbart sätt: genom att få uppleva delar av sin egen stad utan bilar för en dag.

För att nå stadens politiker har jag lagt ut ett så kallat Göteborgsförslag, som innebär att vem som helst kan lansera en idé om hur Göteborg kan utvecklas. Förslag som får mer än 200 röster under 90 dagar behandlas av ansvarig politisk nämnd. Det enda som krävs för att kunna rösta är en email-adress.

Under den bilfria dagen skulle man kunna organisera olika initiativ av föreningar, artister, företag och myndigheter för att uppmärksamma problemen och lösningar. Till exempel skulle jag vilja se representerad den fantastiska växande marknaden av olika elcyklar, lådcyklar och cykeltransporter, föreningar fokuserade på motion och hälsa, och kollektiv trafik.

Jag hoppas att du vill stödja förslaget med din röst, det gör man genom att söka på Göteborgsförslaget i en sökmotor, skapa ett konto genom att ange en emailaddress och rösta på de förslagen som man gillar.

Federico Ghirelli

Ämnen i artikeln