Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Försämringen bakom bråkandet har pågått länge

En manifestation hölls 15 maj 2017 i Angered i norra Göteborg, till minne av en mördad lärarvikarie som sköts till döds framför ögonen på skolbarnen.
En manifestation hölls 15 maj 2017 i Angered i norra Göteborg, till minne av en mördad lärarvikarie som sköts till döds framför ögonen på skolbarnen. Bild: Foto: Thomas Johansson / TT

ETC Göteborg.

I dag krävs mer resurser.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

I en ETC ledarartikel, ”Erkänn problemen!”, menar Göran Greider att vänstern i rädsla ”för att stärka högerextrema krafter” inte varit villiga ”att ens erkänna att det är unga män med invandrarbakgrund som dominerar gängvåldet.” Han uttrycker att ”allt fler”, inklusive han själv, ”börjar känna sig riktigt oroliga, både för vad våldet gör med människor och för den högervridning det orsakar i samhällsdebatten”. Att Sveriges ”enorma problem i de så kallade utsatta områdena beror på att integrationen inte har fungerat”.

Med den infallsvinkeln, dålig integration, så ställer han hela frågeställningen på huvudet och och bidrar till en grov generalisering av gängvåldsgrupperna. Han bidrar därmed till att just göra folk oroliga!

Under många år bodde vår familj i Angered centrum. Våra barn gick på Vättleskolan. (En skola som i år fick en Nobelpristagare. Beatrice Fihn). Nu flera år senare har jag själv, ett antal år efter min pension ”pryat”, varit ”gäst i verkligheten”, när jag, vikarierat i Angered (bland annat på just Vättleskolan).

Av andra, utomstående har jag många gånger fått frågan om våldet, om stökigheten i skolan, om invandrare som ”för liv”.

Nu är det inte så enkelt att man kan klassificera bråkstakarna efter etnicitet! Ibland kan man ana ett problem beroende på trauman, drogproblematik eller skilsmässor. Arbetslösa föräldrar. Elever berättar. Det finns ofta ingen annan vuxen att prata med än läraren. Ibland kan man förstå en trångboddhet när elever vill sitta kvar i skolan för att göra sina läxor. Ibland vill man bara hänga med kompisar när det inte finns andra ställen att mötas på.

Den stora, stora förändringen som syns sedan mina barn gick på förskola och i skolan är försämringarna. Större grupper. Färre vuxna. Nedlagt bibliotek. Resurser som speciallärare, sjuksyster, kurator borttagna eller grov nedbantade. Undermåligt eller saknat skolmaterial som böcker, filmer, utrustning, inaktuella kartor, bara bristfälliga reparationer av lokaler. Inga pengar till något extra som utflykter. Allt detta nedbantat eller borttaget för att spara pengar. Viktigare med mer slantar till de som redan har. (Det vore kanske bättre att återförstatliga skolan.)

Det är besparingarna, nedskärningarna, de borgerligas (och Socialdemokratins) åtstramningspolitik som är grunden till nästan hela problematiken!

Nu tar i ärlighetens namn, till skillnad från de med rasistiska baktoner, Göran, upp att en del av en långsiktig lösning heter upprustning, fler arbeten, ökat bostadsbyggande mot trångboddhet och för att bryta segregationen, men han riktar inte huvud elden mot grunden, nedskärningarna, utan anger att problemet med det ökande våldet skapats av ”unga män med invandrarbakgrund” och ”bristande integration”. I Görans fall beror det förmodligen på en försiktighet mot partiet!

Saker bör sägas som de är. Det är den borgerlig förda politiken som bär huvudansvaret!

Situationen i bland annat Angered har länge varit dålig, det är bristande resurser, och nu har de redan ansträngda resurserna än mer tänjts med en ökad inflyttning till området, till skolorna.

I dag räcker det inte bara att stoppa ytterligare försämringar som nedläggning av bibliotek i till exempel Kortedala, eller badhus, ungdomsgårdar och därmed kräva en återgång till det som en gång var.

I dag krävs fler resurser. Fler pedagoger, mindre klasser, fler stödfunktioner som speciallärare, fler kuratorer, skolsystrar, socialkuratorer och fältassistenter, fler anställda på barn- och vuxenpsyk. Det krävs upprustningar i skola och i området, mer bostadsbyggande och mer pengar till idrotts- och kulturella organisationer, fler ungdomsgårdar.

Allt hänger samman. Dålig miljö i områden och i skolan, få resurser ger dåliga betyg, ger dåligt självförtroende och ger näring till kriminella ungdomsgrupper.

Allt som kan ta sig an ungdomarna, bryta våldsspiralen, integrera och sätta stopp för det grova våldet, kriminaliteten och sätta stopp för den alltmer utbredda machokulturen.

Machokulturen, den patriarkala befälsstrukturen har funnits länge. Det visar inte minst #MeToo. Den har funnits så länge som den ekonomiska ojämlikheten. Den försvinner först helt när klassamhället avskaffas.

Börje Schellin

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00