Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Driv kollektivtrafiken i regionens regi!

Bild: Foto: TT

ETC Göteborg.

Fem skäl att köra kollektivtrafik i egen regi.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Vi i Vänsterpartiet har i en motion i Västra Götalandsregionen föreslagit att Västtrafik AB ställer om från att upphandla kollektivtrafik till att köra trafiken i egen regi. Idag gör Västtrafik upphandling på all kollektivtrafik som Västra Götalandsregionen ansvarar för. Det gäller tåg, bussar och båtar och trafiken utförs av ungefär 80 olika företag.

Det finns flera goda skäl att köra kollektivtrafik i egen regi. För det första har Västra Götalandsregionen då ansvar för arbetsmiljö och anställningsvillkor för de chaufförer som anställs. Det ger trygghet i anställningarna för dem som jobbar och som inte längre behöver jobba i ett företag som kan förlora sitt trafikuppdrag. Det ger transparens och ansvarstagande för anställningsvillkoren och en möjlighet att vara en bra arbetsgivare.

 

Det är idag inte möjligt att kräva att entreprenörerna har kollektivavtal för sina anställda. Dock har långt och enträget politiskt och fackligt arbete lett till att vi kan kräva kollektivavtalsliknande villkor. Vi i Vänsterpartiet har tidigare motionerat om det, och fått motionen besvarad. Men att anställa själva är ändå en bättre lösning, då finns inga ursäkter att erbjuda dåliga arbetsvillkor.

Det andra skälet är att inte ge ut offentliga pengar som vinst till företag. All upphandling av trafik bygger idag på att entreprenörerna är vinstdrivande. Det betyder att Västtrafik betalar ett pris för trafiken som även inkluderar vinst till entreprenören.

Ett tredje skäl är att upphandling av trafik är juridiskt komplicerat och kräver en stor administrativ apparat av Västtrafik idag. Ofta försenas avtal av genom att de överklagas av någon som anser sig förbigången.

Ett fjärde skäl är den fortsatt goda utvecklingen av klimatsmart trafik. Kollektivtrafiken i Västtrafik har utvecklats bra i klimathänseende. I egen regi skulle det kunna förbättras ytterligare. Vi får det fulla ansvaret för att köpa rätt fordon, köra på bästa bränslet och så vidare.

Ett femte skäl är att det är läge nu när vi ändå ska köra spårvagnstrafik i egen regi. Västra Götalandsregionen har skrivit en avsiktsförklaring tillsammans med Göteborgs Stad om framtiden för spårvagnstrafiken. Avsiktsförklaringen är något av ett trendbrott och ett nytt synsätt på hur trafiken kan utföras. Genom det avtal som ska tecknas kommer Västtrafik att i femton år köra kollektivtrafik i egen regi, och inte lägga ut trafiken på upphandling. Kan man köra spårvagn i egen regi, så kan man köra buss eller tåg i egen regi.

Vi summerar fem skäl att köra trafik i egen regi; att råda över personalpolitiken, att inte ge ut vinster av skattepengar, att upphandlingsjuridiken är komplicerad och försenar utvecklingen, att det är det mest klimatsmarta sättet att organisera trafiken och att vi just nu står inför spårvagnstrafik i egen regi för många år framåt.

/ Eva Olofsson (v)

regionråd

/ Jan Alexandersson (v)

regionrådsersättare

/ Egon Frid (v)

ledamot i kollektivtrafiknämnden

/ Jessica Wetterling (v)

ledamot i styrelsen för Västtrafik

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00