Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Bilismen i centrala Göteborg måste minska

Bild: Foto: Annelie Moran

ETC Göteborg.

Luftföroreningarna måste minska, för klimatet och hälsan.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Cyklandet i Göteborg minskade 2017 och kollektivtrafiken har bara ökat med 3 procent sedan 2011. Majoriteten, 45 procent av resorna med görs med bil och bara 28 procent reser med kollektivtrafik, 6  procent cyklar och 20 procent går. Detta visar Trafiknämndens årsrapport för 2017.

VI VILL VETA VAD DU TYCKER!

Skicka din insändare eller debattartikel, upp till 4000 tecken, till
goteborg@etc.se

Ansvaret ligger på oss politiker i Göteborg och vi måste våga fatta de beslut som behövs för att cykling, gång och kollektivtrafik ska öka. Det finns en elefant i Göteborgspolitikernas vardagsrum och det är bilismen. Om övriga resandeslag ska kunna öka så står bilismen i centrala staden i vägen. Den står också i vägen för att Göteborg ska nå sina klimatmål eftersom fossila utsläpp från trafiken behöver begränsas. Den står också i vägen för folkhälsan, eftersom luftföroreningar bidrar till fler för tidiga dödsfall i Göteborg än olyckor i trafiken.

För att nå målet om ökade hållbara resor behöver kollektivtrafiken elektrifieras, ha låga priser och restider som är konkurrenskraftiga i förhållande till bilen. Vi behöver fler kollektivtrafikfiler och under högtrafik kanske bara kollektivtrafik, nyttotrafik, inklusive färdtjänst och taxi, ska få trafikera viktiga kollektivtrafikstråk i staden. Mer differentierade trängselskatter under hög- och lågtrafik skulle också kunna förbättra framkomligheten. Det finns de som är beroende av bil, men parkering kan läggas utanför centrum och besökande och arbetspendlande kan genom kollektivtrafik, lånecyklar och speciella skyttlar slussas in till staden.

Vi behöver också fokusera på vad staden behöver göra för att bidra till att nå FN:s 1,5-gradersmål, för att minska våra utsläpp av växthusgaser drastiskt och nå nära noll senast 2030. Trafikpolitik har stora möjligheter att minska klimatpåverkan, men många åtgärder kräver modiga beslut, och behöver genomföras snabbt för att de ska ge effekt i tid. Andra storstäder som Oslo visar vägen och ingår i C40-nätverket för fossilfria städer. För att snabbt bli en modern urban storstad behöver Göteborg också minska bilismen genom konkreta åtgärder.

Luftföroreningarna från bilismen i Göteborg måste sänkas. De beräknas ha orsakat cirka 200 extra dödsfall per år i genomsnitt i Göteborg under de senaste 40 åren, enligt en aktuell studie vid Sahlgrenska akademin. Luftkvaliteten överskrider samtliga miljökvalitetsnormer för kvävedioxid i flera centrala områden i Göteborg. Om vi minskar bilismen i centrala delar sparas samtidigt fler människoliv än vad trafiksäkerhetsåtgärder kan åstadkomma. Här kan miljözoner vara ett effektivt verktyg.

Vänsterpartiet uppmanar andra partier att våga fatta beslut för att minska fossila utsläpp så att våra barn och barnbarn får en framtid utan destruktiva klimatförändringar. Kom med och åtgärda det och överdödligheten på grund av luftföroreningar genom att arbeta för begränsningar av biltrafik och införande av miljözoner i centrala delar av Göteborg. Med klimatsmarta lösningar skapar vi istället en tillgänglig attraktiv stadsmiljö för Göteborgare och besökare.

Gertrud Ingelman, V, ledamot av Trafiknämnden

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00