Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Avsiktsförklaring om spårvägar öppnar för privatisering

Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

ETC Göteborg.

Ett svek mot de anställda på Spårvägen från Socialdemokraterna i Göteborg, skriver debattörna om en ny avsiktsförklaring.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

I en debattartikel i ETC Göteborg vill regionrådet Eva Olofsson (V) med flera ha en framtid där kollektivtrafiken drivs i regionens regi. Utifrån detta ser man avsiktsförklaringen mellan regionen och Göteborgs stad som ett positivt ”trendbrott” som ger ”att vi just nu står inför spårvagnstrafik i egen regi för många år framåt”.

Slutsatsen är både häpnadsväckande och aningslös.

År 2012 infördes den ”Nya kollektivtrafiklagen” vars själva tanke är att underlätta för marknaden. För att ombesörja detta instiftades det i varje landsting/region en kollektivtrafiknämnd.

Med den avsiktsförklaring som Ann-Sofie Hermansson och Johnny Magnusson arbetade fram i slutet av år 2017 överförs stora delar av Göteborgs Spårvägar från Göteborgs stad till Västra Götalandsregionen och kollektivtrafiknämnden.

Avsiktsförklaringen blir därför ett svek mot de anställda på Spårvägen från Socialdemokraterna i Göteborg. Ett svek som nu underblåses av Vänsterpartiet i regionen då de ställer upp på avsiktsförklaringen.

Vänsterpartiet i regionen gör nu detta i motsättning mot Vänsterpartiet i Göteborg men framföra llt mot alla de anställda på Göteborgs Spårvägar som upprepade gånger har protesterat mot avsiktsförklaringen.

Att föra över spårvagnstrafiken till regionen och som Eva Olofsson med flera se detta som positivt är som att sätta ”bocken som trädgårdsmästare”.

Vad det gäller tilldelningen av trafiken till Göteborgs Spårvägar på 15 år, så är det enbart ett politiskt beslut som ändrar detta. Samma typ av politiska beslut som nu ändrat Socialdemokraternas uppfattning i frågan på mindre än två år.

Åsiktsförklaringen är till förfång för de anställda på Göteborgs Spårvägar och en öppning för privatisering av hela verksamheten.

Jan Strömqvist
Pensionerad spårvagnsreparatör, medlem i Kommunistiska Partiet

Johannes ­Kvarnström
plåtslagare på Götebors Spårväga, fackligt ombud Kommunal

Victor ­Mårtensson
Spårvagnselektrikerfack och fackligt ombud Kommunal

Daniel Holst
spårtekniker på Göteborgs Spårvägar, fackligt ombud Kommunal

Ämnen i artikeln