Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Arbetare försöker inte bara jävlas

APM:S vd Henrik Kristensen, HR-chefen Sophia Tuveson och Joakim Ärlund, VD för Sveriges Hamnar redovisar APM Terminals beslut att varsla 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg.
APM:S vd Henrik Kristensen, HR-chefen Sophia Tuveson och Joakim Ärlund, VD för Sveriges Hamnar redovisar APM Terminals beslut att varsla 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Bild: Foto: Björn Larsson Rosvall /TT

ETC Göteborg.

Ännu en gång försöker en representant för näringslivet förneka den verkliga bakgrunden och orsakerna till konflikten i Göteborgs hamn.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Det börjar nästan bli lite löjligt. Ännu en gång försöker en representant för näringslivet förneka den verkliga bakgrunden och orsakerna till konflikten i Göteborgs hamn. Återigen påstås att hela skulden ligger på hamnarbetarna och APMT är ett offer för notoriska bråkmakare.

VI VILL VETA VAD DU TYCKER!

Skicka din insändare eller debattartikel, upp till 4000 tecken, till
goteborg@etc.se

Joakim Ärlund från Sveriges hamnar är naturligtvis väl medveten om att han förvränger fakta. Sveriges hamnar deklarerade själv i våras att man tänker lansera en ny branschpolicy mot hamnarbetarförbundet. Denna vill man tvinga igenom i alla landets hamnar där man har medlemsorganisationer. Policyn följer, inte så konstigt kanske, exakt samma linjer som APMT drivit i containerhamnen. Hamnarbetarförbundet skall förnekas normala fackliga relationer på arbetsplatsen. Inte få förhandla, inte få information och inte få utföra fackligt arbete på betald arbetstid.

Ärlunds ångest för vad ett fackförbund som inte är bundet av kollektivavtalets fredsplikt kan ställa till med är makalös. Han ser strejker lura runt varje hörn och hela arbetsplatsen kan stängas ner, närsomhelst, för vadsomhelst. Hans fräckhet och avsaknad av respekt för arbetare är gränslös. Vi som får samhället att fungera söker faktiskt inte striden på rent jävelskap.

Men låt mig påminna Ärlund om att Hamnarbetarförbundet i många år försökt få ett eget avtal. Ett trepartsavtal där Sveriges hamnar kommer överens om villkoren med både Transport och majoritetsfacket, Hamnarbetarförbundet. Detta har arbetsgivarorganisationen vägrat trots att det inte konstigt eller ovanligt på arbetsmarknaden med flera avtal på samma arbetsplats.

Hamnarbetarförbundet har även sagt sig beredda att acceptera fredsplikt i sådana fall.

Om utfallet av regeringens utredning blir antifacklig återstår att se. Men tyvärr kan risken inte uteslutas. Utredningen tillsattes för att tillmötesgå svenskt näringslivs högljudda krav på krafttag mot ett fackförbund som står upp för sina medlemmar. Kraven som restes var att begränsa strejkrätten och möjligheten till sympatiåtgärder. Tillgodoses detta är det, just det, antifacklig lagstiftning.

Ulf Nilsson, Kommunistiska partiet

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00