Nyheter.

2017-10-10 05:00
Veronica Dahlqvist Arleros har främst kört lastbil under dagtid, men har även haft några nattkörningar. ”Att sova i lastbilen är alltid läskigt och nervöst”, berättar hon.  Foto: Caroline Axelsson
Veronica Dahlqvist Arleros har främst kört lastbil under dagtid, men har även haft några nattkörningar. ”Att sova i lastbilen är alltid läskigt och nervöst”, berättar hon.

Yrkesförare hårt drabbade av yrkesskador

Transportbranschen är en av de mest utsatta när det kommer till arbetsskador. I 20 år har Veronica Dahlqvist Arleros arbetat som lastbilschaufför i Göteborg. Hon berättar om en bransch där den påtagliga stressen gör att misstagen ökar.

Veronica Dahlqvist Arleros hade från början tänkt bli flygtekniker. Men när utbildningen inte var som hon hade tänkt sig blev hon lastbilschaufför i stället.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Alla mina kompisar gick transportinriktningen på gymnasiet, så jag bytte till det. Sedan visade det sig att det var skitkul.

Nu har hon precis sadlat om helt och bytt yrke till försäljare, men innan dess arbetade hon i transportbranschen under 20 år. Till en början körde hon distributionsbil, men bytte så småningom till tung – eftersom det är lättare.

– När man kör lätt lastbil måste man som chaufför även vara med och lyfta grejerna på och av. Kör man tung lastbil är det kundens ansvar, så det sliter mindre på kroppen.

När Veronica Dahlqvist Arleros ska berätta om skador som hon har fått i arbetet har hon många exempel att välja ifrån. Som den gången när lastbryggan på bilen inte fungerade som den skulle och hon bestämde sig för att fälla ut den manuellt.

– Trots att jag säger till alla att man absolut inte ska göra så gjorde jag själv det. Jag hamnade med handen under bryggan. Eftersom knappen sitter högt upp kunde jag inte komma åt den och det fanns ingen i närheten som kunde hjälpa mig. Så jag satt fast tills någon kom. Det var på grund av stress och ren dumhet, säger Veronica Dahlqvist Arleros.

Resultatet blev svullen hand med rejäla klämskador. Vid andra tillfällen har hon fallit ned från flaket, samt fått ett handtag i ansiktet.

Råder kompetensbrist

Det finns många anledningar som spelar in när det kommer till varför transportbranschen är så utsatt av arbetsskador, tror Veronica Dahlqvist Arleros. Men en av de främsta anledningarna är att trafikklimatet har hårdnat, och att stressen därmed ökat.

– Det har blivit fler bilar i trafiken, samtidigt som vi ska göra mer på kortare tid. I dag är det många som inte ens har något lager, vilket innebär att det har blivit mer att göra för transportbranschen.

Lägg därtill att det i dag råder brist på lastbilschaufförer. Om någon blir sjuk är det svårt att få in vikarier, vilket gör att arbetsbelastningen ökar ytterligare.

– Det råder en kompetensbrist och jag tror inte att arbetsgivarna har förstått hur illa det är. Å ena sidan är det kul för oss, för vi kan välja jobb. Å andra sidan är det många som slutar eftersom belastningen blir så hög, säger Veronica Dahlqvist Arleros och berättar att hon förstår att allt färre vill jobba med transport.

– Med de villkoren och den lönen som chaufförer har i dag är det inte så konstigt att det ser ut som det gör.

Hårda lagar ökar stressen

En annan faktor som bidrar till stressen är de hårda lagarna som reglerar transportbranschen. En chaufför får bara köra ett visst antal timmar för att sedan ta rast. Om reglerna inte efterföljs väntar höga böter för chauffören.

– Tanken med de här lagarna är naturligtvis god och de finns till för att öka säkerheten. Samtidigt blir man pressad som fasen eftersom det finns en ständig stress att hinna med deadline.

Veronica Dahlqvist Arleros berättar att hon knappt känner någon som inte har blivit skadad i yrket. Olyckor sker i princip varje dag. Samtidigt tror hon att det finns ett stort mörkertal.

– Det är jättevanligt att skador inte anmäls till Arbetsmiljöverket. Det kan bero på okunskap, att man inte vet att skador ska anmälas.

Hon berättar även att hon upplever att utbrändheten har ökat bland chaufförer.

– Det har ökat kopiöst, till följd av stressen som råder.

Behövs bättre personalvård

För att komma till bukt med problemen inom transportbranschen tror Veronica Dahlqvist Arleros att branschen måste göras mer attraktiv så att fler utbildar sig till lastbilschaufförer.

– Det behövs fler chaufförer och bättre personalvård.

För Veronica Dahlqvist Arleros del var kundkontakten det som gjorde att hon stannade så pass länge i yrket. Många av kunderna har hon kört regelbundet till i under flera års tid.

– För mig var det inte grejen med att hålla i ratten som jag gillade med arbetet, utan att ingen dag var den andra lik och kontakten med kunderna och kollegorna, säger hon och fortsätter:

– En del kunder var bedrövade över att jag slutade. Men jag kände att jag behövde göra något helt annat och än så länge känns det som helt rätt beslut.

Arbetsskador i transportbranschen

Rapporten ”Arbetsskador bland distributionsförare och terminalarbetare – orsaker och förslag till åtgärder” har gjorts av forskare vid Karolinska institutet och Centrum för arbets- och miljömedicin, Stockholms läns landsting.

Den visar bland annat att 2014 inträffade 50 procent fler allvarliga arbetsskador bland manliga yrkesförare i jämförelse med genomsnittet för män i arbetslivet.

För kvinnor låg siffran samtidigt på 150 procent fler arbetsskador.

Var sjätte dag inträffade en så allvarlig skada att en distributionsförare drabbades av bestående men.

Samma gällde för allvarliga skador med lyftanordningar, där många av olyckorna ledde till månadslånga sjukskrivningar.

Studien visar att de vanligaste olycksfallen för distributionsförare är fallolyckor (cirka 40 procent), olycksfall i kontakt med kolli eller fordon vid lassning och lossning (cirka 35 procent) och olycksfall med truckar, pallyftare och andra flyttanordningar (cirka 20 procent).