Nyheter.

2017-10-09 12:49
Göteborgs hamn är fortsatt föremål för politisk strid. Foto: Björn Larsson Rosvall /TT
Göteborgs hamn är fortsatt föremål för politisk strid.

”Måste ställa tuffare krav på APMT”

Förra veckan föll ett Göteborgsförslag om att återkommunalisera hamnen. Men Daniel Bernmar, som var en av två som stödde förslaget, kommer att fortsätta arbetet med att förbättra situationen för de anställda i hamnen, säger han till ETC Göteborg.

På förra veckans kommunstyrelsemöte behandlades Ulf Nilssons (KP) Göteborgsförslag om att återkommunalisera hamnen. Förslaget hade fått totalt 404 röster, mer än dubbelt så många som krävs för att frågan måste behandlas av politikerna. Men den kom ändå inte längre än till kommunstyrelsen, där alla utom SD och V röstade emot att fortsätta utreda förslaget.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Daniel Bernmar, kommunalråd för Vänsterpartiet, som var en av de två som stödde en vidare beredning av Ulf Nilssons förslag, kommer inte att ge upp frågan om hamnen.

– Vi har en operatör som inte är intresserad av att stärka Göteborg utan är intresserad av att stärka sig själv som aktör. Då är inte Göteborg en viktig hamn för dem.

Daniel Bernmar kommer genom samtal att försöka få de andra partierna att se deras perspektiv i frågan.

– Vänsterpartiet sitter i alla de organ som behandlar hamnens affärsrelationer. Jag sitter i både Stadshus AB och kommunstyrelsen och jag kommer fortsätta att trycka på behovet av att ställa krav på operatören att bedriva ett strategisk gynnsam verksamhet.

Så fokus kommer vara tydligare krav i stället för återkommunalisering?

– Precis. Mitt huvudalternativ är att vi har den i kommunal regi. När inte det alternativet inte står till buds kommer jag driva på för att ställa krav på operatören som gynnar Göteborg och svensk industri.

Dålig organisation bakom

Alliansen har valt att lägga fokus på fackets agerande i hamnen som en förklaring till problemen, och regeringen har aviserat en utredning kring strejkrätten. Men Daniel Bernmar tror inte att det är någon lösning som kommer hjälpa Göteborgs hamn.

– Det är ett kontrafaktiskt argumenterande. Det stämmer helt enkelt inte. Redan 2015, när jag tillträdde, diskuterade vi den dåliga utvecklingen på containerterminalen och APMT. Då fanns ingen konflikt med facket.

Daniel Bernmar menar att bakgrunden till att det finns problem för hamnen är att APMT har en dålig organisation och gjort misslyckade investeringar som försämrat, istället för att förbättra, verksamheten.

Erik Helgeson är styrelseledamot i Hamn4an, den fackförening som organiserar en majoritet av de anställda på containerterminalen. Han menar att fackföreningen inte har en linje i frågan om kommunen bör återkommunalisera hamnen.

– Allt var inte guld och gröna skogar när hamnen drevs i kommunal regi. Däremot kan vi säga att den typen av kris som vi har nu, med APMT, har vi aldrig haft tidigare. Varken i kommunal regi eller ännu tidigare, innan 1986, när det var privata stuverier. Det finns inget motstycke i hamnens historia.

– Att hoppas på en politisk återkommunalisering är alldeles för långsökt och för avlägset. Vi som fackförening måste fokusera på att lösa den situation som vi har nu, med det här företaget. Fackföreningens uppfattning var från början att privatiseringen var dåligt genomtänkt och kommunen har inte byggt in några påverkansmöjligheter i kontrakten. Det är ramarna och det får vi förhålla oss till, säger han.