Nyheter.

2017-10-11 13:15
Öppet hus på Gryaab den 30 september.  Bild: Paul Björkman
Öppet hus på Gryaab den 30 september.

Gryaab köpte kampanj för 300 000 kronor

Det kommunala reningsverket satsade stort på sin annonskampanj inför ett öppet hus. Trots 300 000 i annonskostnader kom bara 700 personer. Men företaget är ändå nöjda med kampanjen, som de menar också bidrog till att sprida kunskap om hur olika beteenden påverkar miljön.

Reningsverksföretaget Gryaab, som ägs av Göteborg tillsammans med sex andra kommuner, satsade stort inför en öppet hus-dag. Företaget hade installerat ett nytt kvävereningssteg som de ville visa upp för allmänheten. Därför lade man 300 000 kronor på en annonskampanj och satte målet att 2 500 personer skulle komma. Totalt kom dock bara 700 till reningsverket under dagen. Det avslöjade SVT Nyheter Väst.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


 

Enligt Ellinor Günther, kommunikationsansvarig på Gryaab, handlade kampanjen dock inte bara om att locka personer att komma på öppet hus.

– Det handlar också om att informera allmänheten om hur man kan påverka miljön med sitt agerande. Det ingår i Gryaabs uppdrag, säger hon till ETC Göteborg.

– Vi har alla har en möjlighet att hjälpa till så att havet mår bra. Vi har en massa beteendebudskap vi vill sprida: Att man inte ska spola ner skräp i toan till exempel.

 

Missvisande siffra

I informationskampanjen ingick en video på sju minuter där den kända komikern Emma Knyckare är med. Den kostade 120 000 kronor att producera och enligt uppdaterade siffror från SVT Nyheter Väst har den setts av cirka 32 986 personer på Facebook. Men Ellinor Günther menar att det är en missvisande siffra. Kampanjen har också gått med kortare 30-sekundersklipp på Instagram.

– Vi har statistik som visar att vi på Instagram och Facebook har nått 175 877 personer.

Som räckvidd?

– Ja, 175 877 unika personer som enligt Facebooks definition av räckvidd har sett filmen minst en gång. 

Varför var det viktigt att ha en kändis i videon?

– För att det ska vara ett intresseväckande innehåll tyckte vi att det var bra att välja en Göteborgsprofil som har humor och som är bra på att ställa frågor.

En anledning till att så få personer kom kan vara att det öppna huset hölls den 30 september, samtidigt som NMR:s väldigt upphaussade demonstration hölls.

– Vi har också påverkats av det som hände i Göteborg den helgen. Men vi är väldigt nöjda med de 700 som kom för vi fick verkligen en möjlighet att skapa dialog med dem, och det är väldigt viktigt för oss, säger Ellinor Günther.

Borde ni inte ha haft öppet hus någon annan dag när ni ändå lagt så pass mycket pengar på det?

– Vi hade planerat det här i nästan ett år, och anledningen till att vi valde den 30 september var att anläggningen helt enkelt var färdig då. Vi kunde inte ha det innan dess.