Ledare. Tomas Kåberger.

2017-10-11 03:00
”Nu, när riktningen är tydlig, kan det gå fort. För vem vill köpa en fossildriven bil om man inte tror den går att sälja vidare om några år?” På bilden monteringsfabriken på Volvo i Torslanda. Foto: Thomas Johansson / TT
”Nu, när riktningen är tydlig, kan det gå fort. För vem vill köpa en fossildriven bil om man inte tror den går att sälja vidare om några år?” På bilden monteringsfabriken på Volvo i Torslanda.

Västsverige måste hänga med när bilindustrin går över till el

Utvecklingen av allt billigare, förnybar energi har konsekvenser för energiföretag och den elintensiva industrin. Men det är kanske Västsveriges fordonsindustri som står inför den dramatiska utveckling som är viktigast för Göteborg.

Förnybar el är nu billigare per energienhet än olja. Genom växande tillverkning av batterier för telefoner och knädatorer har batterier också blivit tillräckligt billiga för att elbilar skall bli ett rimligt alternativ. Eftersom elbilar är enklare att tillverka och underhålla än traditionella bilar kommer skalfördelar snabbt att göra dem överlägsna inte bara i prestanda utan också i kostnad. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Med förnybar el slipper man både utsläppen av växthusgaser och hälsofarliga luftföroreningar. Elektrifiering gör det samtidigt enkelt att automatisera mer av körningen, och om några år kan maskinstyrda bilar vara säkrare än de bilar som körs av människor.

Det är inte längre en fråga om ifall elektrifiering kommer eller inte. Kanske är huvuddelen av alla sålda bilar elektriska om fem år. Kanske tar det tio år. Men nu, när riktningen är tydlig kan det gå fort. För vem vill köpa en fossildriven bil om man inte tror den går att sälja vidare om några år?

Överlägsenheten kan bli så stor i säkerhet och miljöprestanda att myndigheter förbjuder fossilbilar och bilar som inte har automatiska säkerhetsfunktioner.

De fordonstillverkare som underskattar hastigheten kommer att slås ut. Det tog cirka tio år från att världsrekord slogs i antal tagna foto-grafier och antal papperskopior beställda, till den dag Kodak gick i konkurs. Ännu snabbare för Nokia och Ericsson att förlora sina kunder.

I september i år var 40 procent av alla bilar som såldes i Oslo rena elbilar. Ytterligare 20 procent var laddhybrider. I Kina kvoterar man in tio procent elbilar från år 2019, mest för att färre skall dö av luftföroreningar.

Sveriges och Göteborgs trafikpolitik är just nu mer än någonsin industripolitik. Man behöver skicklig lagstiftning som både tillåter nya tekniska lösningar och samtidigt ser till att ge dem ekonomiska villkor att utvecklas på ett sätt som världen har nytta av. Senfärdighet och misstag kan göra att Sverige förlorar hela fordonsindustrin. Företag kan gå under av senfärdighet eller flytta till länder med regelverk som stöder snabb utveckling.

Men fordonsindustrin själv har problem som politiken inte kan lösa.

Motorfabriker och motorkunskap, som det kostat miljarder att bygga upp, kan se bra ut som tillgång i årsredovisningen. Men kanske har de redan värdet noll eller ett negativt värde i verkligheten. Världstäckande nät av verkstäder kan kosta mer att avveckla än de pengar de från i dag kan tjäna på de fordon som fortsätter att betala för årlig service, oljebyten eller för att ersätta några av de tusentals rörliga delar som slits ut i fossilbilar. Återförsäljare som också kostar pengar att avveckla kan snabbt bli en belastning när bilar säljs via internet med automatiska utlämningsställen, eller aldrig säljs till kunder utan disponeras av konsumenterna via bilpooler eller taxitjänster – med eller utan förare.

Det ger anledning att oroa sig för fordonsföretagen. Att alla Volvo Cars bilar skall ha elmotorer från 2019, betyder ju inte att de skall vara billiga elbilar, eller användas i moderna mobilitetslösningar. Många bilar hoppas man tydligen kunna sälja där köparna skall betala för både elmotorer och kolvmotorer med oundvikligt servicebehov.

Volvo Cars kinesiska ägare använder nya företag och varumärken som ett sätt att utveckla elektriska och självstyrande fordon utan de tveksamma gamla tillgångarna i balansräkningen. Kanske kommer gamla Saab, nu i den nya skepnaden Nevs, åter att framstå som en härförare för ny teknik. Denna gång med en god position, utan omoderna motorfabriker och återförsäljare, och för första gången med en marknad i Kina som ger de skalfördelar som gamla Saab aldrig lyckades nå. Det finns anledning att hålla ögonen på Nevs utveckling det närmaste året.

Fordonstillverkarnas förmåga att utvecklas, och hur svensk politik förmår att främja, eller undvika att hindra, utvecklingen kommer att ha tydliga konsekvenser för Västsveriges ekonomiska utveckling.

Den el-industriella utvecklingen av billig, förnybar el slår ut oljan och utmanar därmed fordonsbranschen. Men fordons-industrins utveckling kommer att ha effekter på elindustrin: elbilarnas efterfrågan på batterier skalar upp batteri-industrin så att batterier blir allt billigare. Det ger hushåll möjlighet att använda solel och batterier för att göra sig oberoende av elnäten. Nätavgifterna är redan i dag ofta högre än kostnaden för själva elen.

Problemet för ägarna av elnät är att kostnaderna i huvudsak är fasta. Om en kund kopplar bort sig minskar inte kostnaderna nämnvärt. Då måste de kvarvarande kunderna betala mer. Då blir det mer lönsamt att köpa solceller och batterier och koppla bort sig. Men då blir det färre kvar som måste betala mer, och då...

Om batteriet hemma börjar bli tomt, och solen inte gett tillräckligt, får man ta elbilen och köpa lite el vid någon laddstolpe.

Tomas Kåberger
Tomas Kåberger 

Professor i Industriell energipolicy vid Chalmers och ordförande i Renewable Energy Institute, Tokyo. Han var tidigare generaldirektör för ­Energimyndigheten.