Kultur & Nöje.

2017-04-07 12:00
Göteborgsregissören Ruben Östlund har rönt stora framgångar med filmer som De ofrivilliga, Play och Turist. I sommar är han tillbaka med sin första internationella film The square.  Bild: Christian Egefur
Göteborgsregissören Ruben Östlund har rönt stora framgångar med filmer som De ofrivilliga, Play och Turist. I sommar är han tillbaka med sin första internationella film The square.

En fråga om tillit

Ruben Östlund är inte så sugen på att prata om handlingen i nya filmen The square. Men han samtalar desto hellre om filmens tematik som är tillit, mediaklimat och sociala regelverk i våra offentliga rum.

Med The square gör Ruben Östlund för första gången en internationell film, även om den till största del är inspelad i Sverige. Dominic West, Elisabeth Moss och danska skådespelaren Claes Bang syns i de bärande rollerna. I korta drag handlar filmen om en konstnär som ställer ut ett verk. Verket består av en uppdragen ruta, som ska fungera som en fredad zon. I rutan skall altruism råda, det vill säga medmänsklighet och osjälviskhet. I rutan måste man hjälpa varandra och konstnärens humanistiska budskap är tydligt. Men en pr-byrå som har i uppdrag att marknadsföra installationen väljer en annorlunda väg.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Ointresserad av ”plot”

– Jag är egentligen väldigt ointresserad av att prata ”plot” när jag pratar om mina filmer. Men man kan säga så här: Jag har tillsammans med filmproducenten Kalle Boman gjort den här rutan i verkligheten. Den existerar på två platser. I Värnamo och i Grimstad i Norge. Idén med den var att vi skulle göra en symbolladdad plats som liksom skulle påminna oss om vår roll i offentligheten, berättar Rubin Östlund under en paus i klipparbetet.

 ”Rutan är en frizon där tillit och omsorg råder. I den har vi samma rättigheter och skyldigheter utan åtskillnad” står det på en metallplatta vid rutan. Ruben förklarar att han ville ha den lika konkret som de oskrivna reglerna vid ett övergångsställe. 

– Där har vi liksom gemensamt byggt upp regeln att bilister ska vara försiktiga mot fotgängare. På samma sätt skulle man bygga upp en stark överenskommelse som har en humanistisk grundvärdering, men som inte var kopplad till religion eller till politik i rutan. Det var den idén som var grunden och en tematik som jag tyckte var intressant att ta upp i filmen.

Problemet var hur han skulle attackera en sådan fråga filmiskt. Den saknar någon slags konflikt i sig själv då de flesta skulle hålla med om att budskapet är bra, och sedan hade det inte varit så mycket mer med det. 

– Och det är samma problem som pr-byrån i filmen får. Alla håller ju med egentligen, så hur får man ut ett sådant budskap? För att hantera det mediaklimatet som vi lever i så måste pr-byrån ta till ett grepp för att det över huvud taget ska få uppmärksamhet.

Pr-byrån skapar en Youtube-video som heter ”Blond child beggar get blown into pieces” som skapar en enorm uppmärksamhet och upprördhet.

– Det som det leder till i filmen är att media går rakt in i fällan. De kommer till presskonferensen och är väldigt arga och upprörda. Och då får de veta att det är marknadsföring för en utställning. Så via det här väldigt cyniska greppet så får till slut de humanistiska värderingarna som rutan står för uppmärksamhet. 

”Vissa saker ska inte ha syre”

För Ruben själv är det en satirisk attack på den tiden vi lever i och vad han kallar ”medias totalt okritiska hållning till sin egen roll”. 

– Ta exempelvis hur Trump har blivit vald. Det är så otroligt mycket det här med att få klick och sälja lösnummer. Men vissa saker ska inte ha syre! Om någon säger riktigt dumma jävla saker, varför ska vi ge det utrymme? 

– Där tycker jag vi befinner oss i en kris när det gäller politik i stort. För att du som politiker ska kunna driva din politik måste du först bli vald. Och hur får du uppmärksamhet för att bli vald? 

Ruben Östlund menar att Donald Trump, som han knappt vill nämna vid namn, kort och gott var den första att cyniskt utnyttja det nya medielandskapet, utan skam i kroppen.

Trots de stora namnen i rollerna och att en internationell film var ett naturligt steg efter framgångarna med Turist, så är inte The square skriven specifikt för engelsktalande skådespelare.

– Jag tycker att tematiken i den och konceptet med rutan är så skandinaviskt på något sätt. Vår tilltro till varandra och till staten. När jag pitchade idén utomlands, till amerikaner, så förstod alla idén och konceptet men tyckte också att det var intressant att låta rutan ta plats här, så man kan ha den där lite fascinerade blicken på hur vi skandinaver gör.

Ruben Östlund siktar i första skedet på att få The square uttagen till filmfestivalen i Cannes. Vanlig biopremiär får den över hela landet  den 25 augusti.

Ruben Östlund

Ålder: 42.

Bor: Haga, Göteborg.

Aktuell: Med nya filmen ”The square”.

Bakgrund: Långfilmsdebuterade med ”Gitarrmongot” 2004 efter två kortfilmer under sin tid på filmhögskolan och en rad skidfilmer innan dess på 90-talet. Samtliga långfilmer; ”Gitarrmongot”, ”De ofrivillga”, ”Play”, och ”Turist” har rönt stor uppmärksamhet och Ruben Östlund är flerfaldigt prisbelönt.