Nyheter.

2017-07-17 10:30
Företagsklimatet i Göteborg får bottenbetyg enligt en rapport från Svenskt Näringsliv, men toppbetyg av SOM-institutet. Det beror på vem man frågar, säger Stefan Gustavsson på Västsvenska Handelskammaren.   Bild: Björn Larsson Rosvall/TT
Företagsklimatet i Göteborg får bottenbetyg enligt en rapport från Svenskt Näringsliv, men toppbetyg av SOM-institutet. Det beror på vem man frågar, säger Stefan Gustavsson på Västsvenska Handelskammaren.

Skilda åsikter om företagsklimatet i Göteborg

Två olika mätningar visar helt motsatta uppgifter om företagsklimatet i Göteborg. Svenskt näringslivs mätning pekar mot att Göteborg ligger illa till, medan SOM-institutet uppger att många  upplever staden som företagarvänlig.

Huruvida företagarklimatet i Göteborg är bra eller dåligt är en stående politisk diskussion, som ofta blossar upp i den lokalpolitiska debatten.

– Företagsklimatet är i fritt fall i Göteborg, sa exempelvis Moderaternas kommunalråd Jonas Ransgård när Alliansen presenterade sin gemensamma budgetmotion tidigare under våren.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


 

– Vi jobbar hårt på många fronter, sa Ann-Sofie Hermansson till GP som en kommentar till att Svenskt Näringsliv rankat Göteborg väldigt lågt i företagsklimat.

Den senaste tiden har det också kommit två olika mätningar som pekat i två helt olika riktningar. Svenskt näringsliv släppte sin rapport om företagsklimatet i slutet på maj. Där fick Göteborg 2,87 poäng av sex möjliga. Ett riktigt bottenbetyg med andra ord. Men i SOM-institutets undersökning som presenterades nyligen får Göteborgs företagsklimat godkänt av 85 procent av invånarna. Ett riktigt toppenresultat alltså.

 

Beror på vem som tillfrågas

Stefan Gustavsson på Västsvenska Handelskammaren tror att skillnaden helt enkelt beror på vem som har tillfrågats. I Svenskt näringslivs undersökning är det företagarna som fått svara på en enkät, och den är också viktad med variabler som kommunal skatt och annat som Svenskt näringsliv menar påverkar företagsklimatet. SOM-institutet har istället frågat Göteborgs invånare vad de tycker. Stefan Gustavsson tycker inte att någon av de två undersökningarna ger en rättvis bild, utan framhåller istället Insikt, som görs av Sveriges kommuner och landsting, SKL.

– Där väljer man ut de företag som haft kontakt med kommunen. Då blir det inte bara en fråga om att någon hört att det är bra eller någon hört att det är dåligt. Då är det mer kopplat till hur upplevde du den interaktion du hade med kommunen? säger han.

Den undersökningen visar att det är för långa handläggningstider, det är väldigt beroende av vilken handläggare man får, att attityden och bemötandet kan förbättras på flera sätt. Det är i linje med sånt som Västsvenska handelskammarens medlemmar har fört fram, menar Stefan Gustavsson.

Vad bör kommunen göra?

– Attityder är väldigt svåra att förändra. Därför är det svårt att säga vad man skulle kunna göra rent konkret. Vi menar att man ska sälja flera kommunala bolag, men det kommer inte magiskt lösa alla problem. Det är från politiskt håll måste man ta tag i det här. Man måste ge mandat till Göteborgs Business region och förvaltningscheferna att verkligen jobba med det här.

Ett konkret område där företagsklimatet skulle behöva förbättras är bygg och fastighet. Det är där som västsvenska handelskammarens medlemmar har haft flest invändningar.

– Där tar det väldigt lång tid. Beroende på vilken handläggare man får går det olika fort och man får olika svar. Det finns många olika styrdokument om byggen i kommunen så man kan alltid hitta argument för din ståndpunkt i något dokument. Det saknas tydlighet, vilket både försvårar för handläggarna men också öppnar för mer subjektivitet från deras sida.