Nyheter.

2017-06-16 09:56
Socialdemokraterna vill göra kollektivtrafiken billigare för unga, medan MP hellre ser att zonsystemet ändras.  Bild: Annelie Moran
Socialdemokraterna vill göra kollektivtrafiken billigare för unga, medan MP hellre ser att zonsystemet ändras.

S-förslag: Billigare resor för unga

Återinförd ungdomsrabatt i kollektivtrafiken och sänkt pris för barn mellan 7 och 16 år. Det är två löften som Socialdemokraterna ger inför valet till landstinget nästa år. 

Billigare kollektivtrafik för unga, det är ett av de första utspelen inför valet 2018. Det är Socialdemokraterna, som är största oppositionsparti i regionfullmäktige, som nu vill återinföra ungdomsrabatten och sänka priset för de under 16 år ännu mer.

– Det är en viljeinriktning vi ger uttryck för redan nu, något vi kommer driva inför valet nästa år. Därför har vi lagt in den i budgeten för nästa år. Vi vill att det ska bli billigare för ungdomar att resa het enkelt. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Ungdomsrabatten försvann 2015, men nu lovar alltså Socialdemokraterna en återställare. 

– Vi tycker det var dumt att ta bort rabatten för ungdomar 20-25 år. Vi vet att det är en grupp som inte har fått in foten på arbetsmarknaden, eller som har tillfälliga anställningar. Man har helt enkelt inte en så hög, fast lön. Då är det rimligt att ge det stödet. 

 

Rabatt för arbetslösa

Tanken med reformen var att även de över 25 år som inte hade ett arbete också skulle få rabatt. Men så blev det inte. 

– Vi visste redan när förslaget lades. Man vet ju inte i förväg vem som är arbetslös. Man vet ju bara vem som varit historiskt och därför kan man inte få intyg på vem som ska få rabatten. Därför går det inte att genomföra rent praktiskt. 

 

Snabbt och kostnadsfritt

Att återställa ungdomsrabatten skulle både gå snabbt och inte kosta något, säger Lena Malm (S). Kostnaden för ungdomsrabatten är 25 miljoner. Men de pengarna finns kvar i Västtrafiks anslag sedan rabatten avskaffades. 

– Den finns redan i det anslag som Västtrafik får, i allas budgetar. När kollektivtrafiknämnden fattade beslut om att ta bort ungdomsrabatten beslutade man att ersätta den med en rabatt för arbetslösa. Det gör att vi kan genomföra den förändringen direkt efter valet om vi vinner, säger Lena Malm. 

Det andra löftet från Socialdemokraterna är att öka rabatten för de mellan 7 och 16 år, som idag har en 25-procentig rabatt. De ska istället få 50 procent lägre pris än vuxna. 

– Men den förändringen kommer vi behöva göra i några steg. Det är inget vi kommer kunna göra direkt. Det är en ganska stor grupp som omfattas av den rabatten. Vi har inte räknat ut exakt vad det kommer att kosta extra, men jag uppskattar att det kommer krävas två steg. 

Varför har ni valt att begränsa sänkningen till ungdomar?

– Vi har ett barnperspektiv på den politik vi för. Vi vill underlätta för barnfamiljer som kan ha det svårt att få sin ekonomi att gå i hop. Vi tror att det här är ett steg åt det hållet. Sen finns det redan på lokal nivå i många av västra Götalandsregionen rabatt för personer över 65. Men vill vi göra sånna förändringar på regionnivå måste vi skjuta till ännu mer pengar eller dra ner på trafiken. Jag tror inte vi har det ekonomiska utrymmet för det, säger hon. 

 

Vill ändra zonsystemet

Ulrika Frick (MP), ordförande i kollektivtrafiksnämnden, menar att det inte stämmer att det finns pengar i västtrafiks anslag för att återinföra ungdomsrabatten. Pengarna används till annat i dag. Hon menar också att Miljöpartiet tillsammans med alliansen nu jobbar för att ändra taxan i hela regionen och att det är en viktigare insatsen för att öka resandet. 

– Jag hoppas vi ska få en bredd överenskommelse om att ändra zon-systemet, för det är det största behovet för att komma vidare och kunna erbjuda bättre priser. Visst kan vi dutta i dagens system med olika rabatter till olika grupper men den stora frågan är resorna över kommungränserna som ger helt absurda prishopp för resenärerna. 

Ulrika Frick menar att det är orimligt att priset nästan fördubblas om man reser mellan Göteborg och Mölndal. 

– Zonerna måste bättre bemöta efterfrågan och de resmönster våra invånare har. 

Kommer det innebära att priserna för att resa kort ökar?

– Det kan jag inte svara på. Det är för tidigt att säga hur prissättningen blir. Vi är inte ens klara med vilket zonsystem det blir, säger hon.