Nyheter.

2017-03-31 06:21
  • Bilåkningen ihop med stadens topografi med höjder och dalar som gör att luften inte strömmar igenom är bovarna.  Bild: Christine Olsson/TT
    Bilåkningen ihop med stadens topografi med höjder och dalar som gör att luften inte strömmar igenom är bovarna.
  • På lång sikt kan förslaget om nya miljözoner innebära att bara el- och vätgasbilar blir tillåtna i centrum, men det ligger i så fall troligtvis en rad år bort. Bild: Fredrik Sandberg/TT
    På lång sikt kan förslaget om nya miljözoner innebära att bara el- och vätgasbilar blir tillåtna i centrum, men det ligger i så fall troligtvis en rad år bort.

Miljözoner kan rädda Göteborgsluften

Två nya typer av miljözoner, som utökas till att även gälla personbilar, har föreslagits av Transportstyrelsen. Göteborgs stad ställer sig positiv till förslaget som har fördelen att förbättra miljö och luftkvalitet, men nackdelen att det kan bli dyrt ekonomiskt.

Transportstyrelsen fick i uppdrag av regeringen att utreda hur personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar ska kunna inkluderas i bestämmelserna om miljözoner. I sådana zoner får endast fordon som uppfyller vissa miljökrav köras.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– I uppdraget ingick att titta på hur miljözonerna ska kunna premiera tysta och emissionsfria fordon. Bakgrunden är att vissa städer har problem med luftkvaliteten, säger Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen.

Göteborg har, som ETC Göteborg skrivit om tidigare, väldigt dålig luft med svenska mått mätt. Bilåkningen ihop med stadens topografi med höjder och dalar som gör att luften inte strömmar igenom är bovarna. Bilarna drar in den dåliga luften i centrum där den sedan inte har någonstans att ta vägen.

Redan i dag finns miljözoner där tunga lastbilar och tunga bussar måste uppfylla vissa miljökrav för att få köras. I Transportstyrelsens förslag ska de zonerna kompletteras med ytterligare två zoner som kallas miljözon klass 2 och miljözon klass 3.

– Dels är det en ny zon med samma bestämmelser för lätta fordon som de tyngre fordonen har i dag. Dels är det en tredje zon där det krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas. Man kan säga att zon två är inriktad på nutid och problemen som finns nu och zon tre är på längre sikt, säger Kristofer Elo.

Miljözon klass 2 med mildare krav kan alltså bidra till förbättrad luftkvalitet fram till ungefär år 2030. Efter det förväntas den typen av zon att vara relativt utspelad då fordonsflottan beräknas ha bytts ut till sådan stor del att bilarna ändå uppfyller miljökraven.

Läs vidare på nästa sida: Ställer sig positiva till förslaget

Transportstyrelsens förslag på nya miljözoner

Klass 2

Omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5. Euro är EU:s klassificeringssystem för miljöbilar och avser maxgränser för koldioxid per kilometer.

Klass 3

Omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass 1 och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el, vätgas eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.