Nyheter.

2017-01-06 05:53
  • I dagsläget finns redan en gratis linje, Älvsnabben mellan Lindholmen och Stenpiren. Biljettlösa får hålla utkik efter båten med grön flagga. Bild: Hanna Strömbom
    I dagsläget finns redan en gratis linje, Älvsnabben mellan Lindholmen och Stenpiren. Biljettlösa får hålla utkik efter båten med grön flagga.
  • Kollektivtrafiken behöver också­ anpassas så att det blir lätt att göra hela resan med färdmedel som är ­klimatvänligare än bilen.
    Kollektivtrafiken behöver också­ anpassas så att det blir lätt att göra hela resan med färdmedel som är ­klimatvänligare än bilen.
  • "Redan i dag är kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen finansierad till 50 procent av skatt", säger Daniel Bernmar. Bild: Fredrik Sandberg/TT
    "Redan i dag är kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen finansierad till 50 procent av skatt", säger Daniel Bernmar.

"Det är så otroligt rimligt på så många plan!"

Vänsterpartiet ser nolltaxa i kollektivtrafiken som utjämnande för både klass och jämställdhet. Men både Miljöpartiet och Socialdemokraterna vill hellre göra andra satsningar.

Nyligen införde Paris skattefinansierad kollektivtrafik för att försöka få ner föroreningarna i luften. Flera andra städer runt om i världen har det sedan tidigare, däribland Tallinn och svenska Kiruna, Avesta, Hallstahammar och Härnösand.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Västtrafik finansieras som bekant genom Västra Götalandsregionen, men en nolltaxa skulle kräva en lokal politisk vilja till att börja med. I Göteborg har frågan tidigare drivits av organisationer som Planka.nu och Nolltaxa GBG. Det senaste året har frågan varit sval, men åsikten att kollektivtrafiken borde skattefinansieras helt finns kvar. En av dem som gärna skulle se en nolltaxa är Vänsterpartiets kommunalråd Daniel Bernmar. Han ser två anledningar.

– Den ena är det gröna skälet, vi behöver i högre utsträckning åka kollektivt för att miljön ska överleva. Det andra är en fördelningsåtgärd – de som åker mycket är de med lägre inkomster och kvinnor i högre utsträckning än män. Det är en klassfråga och en jämställdhetsfråga, säger han.

Att låta människor betala med hjälp av skatt i stället för med biljetten är förstås en politisk brytpunkt. Vänsterpartiet förespråkar en skatteväxling där arbete beskattas mindre och kapital beskattas mer, men oavsett vill Daniel Bernmar gärna se en övergång till en nolltaxa i kollektivtrafiken. 

– Det bästa vore om det kombineras med att man ställer om skattesystemet, men även om man skulle använda beskattning på arbete så är det fortfarande mycket bättre fördelningspolitiskt för gruppen kvinnor och gruppen låginkomsttagare. Det är så otroligt rimligt på så många plan! Det är svårt att komma förbi det. Redan i dag är kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen finansierad till 50 procent av skatt så gör man en snabb beräkning är det inte så många miljarder vi pratar om. Hur man än räknar så faller det väl ut för alla med normalinkomster och nedåt, säger han. 

Men alla håller förstås inte med. 

Ordförande i Göteborgs miljö- och klimatnämnd är Derya Tumayer (MP). Hon tycker inte att avgiftsfri kollektivtrafik ger den högsta klimatnyttan i förhållande till en skattehöjning. Att få fler att åka kollektivt menar hon kräver andra åtgärder.

– Jag räknar med att vi måste bygga ut kollektivtrafiken. Nu gör regionen stora satsningar på järnvägar, det är inte är en dag för tidigt. Vi måste också titta på att öka turtätheten och på alternativ till fossila medel såsom elbussar. Ska man minska bilismen tror jag att det finns parametrar som att komma från dörr till dörr som är viktigt för vanebilister, säger hon.

Hon konstaterar att Avesta, som har infört nolltaxa, såg visserligen ett ökat kollektivtrafikökande, men att ökningen inte i första hand bestod av bilister utan av tidigare gångtrafikanter och cyklister.

Läs vidare på nästa sida: Studerat systemet i Tallinn

Så mycket tjänar du på nolltaxa i kollektivtrafiken!

ETC Göteborg har tagit hjälp av ekonomen Sten Ljunggren för att
räkna ut vad det skulle kosta att slopa Västtrafiks biljetter. 

Uträkningen bygger på att biljettintäkterna inom Göteborgs stad avskaffas och ersätts med en höjning av landstingsskatten. Höjningen skulle bli en knapp krona, 98 öre. 

En uträkning som Stockholms länstrafik har gjort slog fast att driftskostnaderna skulle öka med 20 procent om kollektivtrafiken gjordes avgiftsfri, den andra siffran i exemplen visar på vad en sådan ökning av driftskostnaderna skulle medföra här. 

2017 kostar ett månadskort för vuxen inom Göteborgs stad 610 kronor. 

Göteborgaren som tjänar 20 000 kronor/månad: får skattehöjning på 176 kronor per månad, motsvarande en dryg fjärdedel av ett månadskort. 

Med högre driftskostnader: 269 kronor per månad, blir det ungefär ett halvt månadskort.

Göteborgaren som tjänar 40 000 kronor/månad: får skattehöjning på 380 kronor per månad.

Med högre driftskostnader: 581 kronor per månad – alltså en skattehöjning strax under kostnaden för månadskortet.

Göteborgaren som tjänar 75 000 kronor/månad: får skattehöjning på 723 kronor per månad.

Med högre driftskostnader: 1 103 kronor per månad. Bara den som tjänar så här mycket får betala mer än vad månadskorten kostar i dag. 

Byt bil mot kollektivt: höginkomsttagare skulle enligt tabellen ovan ha en del att knorra för, men om de ställer bilen blir det ändå en liten ekonomiskt vinst, 77 kronor i månaden. Löntagaren med 20 000 kronor i månaden sparar 624 kronor per månad på att skippa bilen till förmån för att åka kollektivt och den som tjänar 40 000 kronor sparar 420 kronor.